Aktualne zasady i ograniczenia związane z koronawirusem (aktualizacja od 26 czerwca) - szczegóły w AKTUALNOŚCIACH.

„Wukadka” liderem rankingu punktualności w kolejowych przewozach pasażerskich w II kwartale 2020 roku

Według najnowszych danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, w II kwartale 2020 r. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. była najpunktualniejszym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, uzyskując bardzo wysoki wskaźnik punktualności na poziomie 99,3%. Na drugim miejscu uplasowała się spółka PKP SKM w Trójmieście z wynikiem 99,2%, zaś na trzecim miejscu – przedsiębiorstwo Usedomer Baderbahn z wynikiem 98,8%. Szczegółowe dane zawarto w poniższej Tabeli.

Tabela: Punktualność kolejowych przewozów pasażerskich w podziale na poszczególnych przewoźników w II kwartale 2020 roku

 

Nazwa przewoźnika

II kwartał

1.

Warszawska Kolej Dojazdowa

99,3%

2.

PKP SKM w Trójmieście

99,2%

3.

Usedomer Baderbahn

98,8%

4.

Arriva RP

98,5%

5.

Koleje Małopolskie

98,2%

6.

Koleje Dolnośląskie

97,2%

7.

Szybka Kolej Miejska w Warszawie

97,2%

8.

Koleje Mazowieckie

97,0%

9.

POLREGIO

96,7%

10.

Koleje Wielkopolskie

96,4%

11.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

95,6%

12.

Koleje Śląskie

95,1%

13.

PKP Intercity

91,6%

 

OGÓŁEM

97,0%

Źródło: www.utk.gov.pl

(https://www.utk.gov.pl/pl/raporty-i-analizy/analizy-i-monitoring/statystyka-przewozow-pa/16205,Punktualnosc-przewozow-pasazerskich-w-II-kwartale-2020-r.html)

Otwórz poniższą grafikę: Zestawienie punktualności kolejowych przewozów pasażerskich w podziale na poszczególnych przewoźników w II kwartale 2020 roku:

 

Osiągnięty przez Warszawską Kolej Dojazdową w ciągu II kwartału 2020 r. bardzo wysoki wskaźnik punktualności pociągów w ramach realizowanych usług przewozowych, będący równocześnie najlepszym wynikiem w porównaniu do innych operatorów, mógł zostać wypracowany nieodmiennie dzięki licznym uwarunkowaniom organizacyjno-eksploatacyjnym, które spółka jest w stanie wykorzystać za pośrednictwem wypełniania połączonych funkcji przewoźnika i zarządcy infrastruktury kolejowej. Na pierwszym miejscu poprzez połączenie tych funkcji wskazać należy na możliwość skrócenia ścieżki decyzyjnej w perspektywie zapewnienia odpowiednio szybkiej reakcji i podjęcia działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia zdarzeń awaryjnych, niebezpiecznych i losowych – zarówno po stronie eksploatowanego taboru kolejowego, jak i użytkowanej infrastruktury kolejowej.

Wśród niezmiernie istotnych czynników eksploatacyjnych należy podkreślić właściwe zaplanowanie i wdrożenie rocznego rozkładu jazdy pociągów WKD. Oferta przewozowa WKD w tym zakresie pozostaje skonstruowana na bazie cyklicznego rozkładu jazdy, charakteryzującego się wyprawianiem pociągów w poszczególnych relacjach w równych taktach oraz powtarzalnych przedziałach czasowych po upływie każdej godziny – bez względu na porę dnia lub dzień tygodnia, co pozwala na zapewnienie niezbędnych rezerw oraz niską podatność na zakłócenia i opóźnienia. Skierowanie do ruchu w IV kwartale 2019 roku dodatkowego, 14. obiegu taboru, zapewniającego uruchomienie kilkunastu nowych połączeń w najbardziej obciążonych porach szczytów przewozowych, nie wymagało gruntownej przebudowy istniejącej wcześniej konstrukcji oferty. Szczególnie istotne tego rodzaju zastosowane rozwiązanie okazało się podczas wprowadzonych z końcem marca br. ograniczeń w przemieszczaniu się ludności w związku ze stanem epidemii COVID-19. Rozkład jazdy wykazał daleko posuniętą elastyczność w zakresie reagowania na rzeczywisty popyt ze strony podróżnych, co w ciągu minionego, II kwartału 2020 roku nie przyczyniło się do wzrostu ryzyka wystąpienia sytuacji awaryjnych.

W ciągu II kwartału 2020 roku najwyższy wskaźnik punktualności w przewozach pasażerskich, odnotowano w miesiącu kwietniu. W okresie tym przypadał szczyt ograniczeń w przemieszczaniu się ludności z wykorzystaniem środków publicznego transportu zbiorowego nałożonymi przez organy administracji państwowej, oraz związane z nimi mniejsze zainteresowanie podróżami koleją. Zdecydowana większość przewoźników uzyskała wówczas, podobnie jak pod koniec I kwartału br., najlepsze wyniki w skali zarówno całego kwartału, jak i w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Należy zwrócić uwagę, że do takiego wyniku niewątpliwie przyczyniło się m.in. zmniejszenie liczby pociągów pasażerskich wynikające z epidemii koronawirusa, związane z powyższymi obostrzeniami. Ograniczenie liczby uruchamianych pociągów wydatnie wpłynęło na zwiększenie przepustowości linii kolejowych i zwiększenie rezerw czasowych na okoliczność usuwania skutków ewentualnych zdarzeń losowych. Warszawska Kolej Dojazdowa monitorując na bieżąco zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie i frekwencję w okresie stanu epidemi COVID-19, w odróżnieniu od większości operatorów, w miarę stopniowego łagodzenia obostrzeń, już w połowie maja br. podjęła decyzję o przywróceniu bez żadnych ograniczeń, obowiązującego rocznego rozkładu jazdy pociągów. Tym samym ograniczenie oferty przewozowej na linii WKD miało miejsce tylko w odniesieniu do połowy II kwartału br.

Dla sprawnej realizacji zadań przewozowych spółka WKD użytkuje wyłącznie tabor nowej generacji, odpowiadający w pełni współczesnym standardom bezpiecznego podróżowania. Spośród 21 szt. elektrycznych zespołow trakcyjnych znajdujących się obecnie w posiadaniu spółki, 20 szt. dostarczono w latach 2012-2016. Dzięki posiadaniu własnego zaplecza utrzymaniowego dla obsługi taboru kolejowego, wykorzystującego wysokie kwalifikacje własnych pracowników, realizujących we właściwym zakresie czynności na kolejnych poziomach utrzymania aż do napraw poziomu P4, użytkowane pojazdy osiągają wysokie wskaźniki niezawodności i gotowości eksploatacyjnej. W minionym kwartale poczyniono niezbędne działania związane z przygotowaniem realizacji kolejnego cyklu napraw na poziomie P4 wytypowanej grupy pojazdów, które rozpoczną się na przełomie III i IV kwartału 2020 roku.

Niska usterkowość elementów infrastruktury kolejowej, w równie istotnym zakresie wpływająca na osiągane bardzo wysokie wskaźniki punktualności w przewozach pasażerskich, jest również rezultatem posiadania własnego zaplecza utrzymaniowego – przy ograniczonym do minimum zlecaniu usług do realizacji przez podmioty zewnętrzne. Spółka posiada wysoko wykwalifikowany personel, wykonujący czynności w zakresie przeglądów, konserwacji i modernizacji przez całą dobę, w tym w szczególności podczas nocnej przerwy w kursowaniu pociągów. Stała, bieżąca konserwacja elementów sieci trakcyjnej, drogi kolejowej wraz z obiektami inżynieryjnymi, urządzeń elektroenergetyki, sterowania ruchem kolejowym, zabezpieczenia przejazdów kolejowych oraz telekomunikacji i systemów transmisji danych, w przeważającej mierze możliwa do pełnej realizacji w przerwie nocnej, ogranicza do minimum ryzyko wystąpienia usterek i awarii, skutkujących poważnymi zaburzeniami dla regularności i niezawodności przewozów pasażerskich.

Osiągane bardzo wysokie wskaźniki punktualności przewozów spółka WKD zawdzięcza zrealizowanym w ostatnich latach przedsięwzięciom inwestycyjnym w zakresie modernizacji infrastruktury kolejowej, wpisującym się w zobowiązania określone w umowach zawieranych z Organizatorem Przewozów – Samorządem Województwa Mazowieckiego. Spośród zrealizowanych inwestycji obejmujących modernizację i rozbudowę elementów zarządzanej infrastruktury kolejowej, w zakresie odtworzenia, podwyższenia jej parametrów użytkowych oraz poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa, przeprowadzone działania dotyczyły infrastruktury drogowej (torowej), sieciowej i elektroenergetycznej. Wszystkie zrealizowane w tych obszarach działania umożliwiają prowadzenie ruchu pociągów na każdym szlaku z założoną prędkością rozkładową, bez wprowadzania jakichkolwiek ograniczeń tymczasowych.

Realizacja oferty przewozowej w ramach założonego planu eksploatacyjnego jest również uwarunkowana wysokimi kwalifikacjami personelu odpowiedzialnego za prowadzenie ruchu pociągów na linii WKD, w sposób wzorowy wykonującego swoje obowiązki, tj. dyżurnych ruchu, maszynistów i rewidentów taboru. Podkreślić w szczególności należy przeprowadzone w ostatnich latach przez spółkę WKD aktywne działania na rzecz pozyskania nowych maszynistów i trwałego zwiększenia zatrudnienia w tym zespole. Część maszynistów przeszkolono w ramach wewnętrznego kursu zorganizowanego we własnym zakresie przez spółkę WKD. W latach 2016-2019 w trzech edycjach kursu szkoleniowego uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych WKD uzyskało łącznie 25 osób. Umożliwia to spółce odpowiednie planowanie i zarządzanie zasobami oraz zapewnienie niezbędnej rezerwy kadrowej w tym zespole pracowników, co okazało się szczególnie istotne w tym trudnym dla nas wszystkich okresie epidemii COVID-19. Niezależnie od powyższego realizowane są również działania obejmujące podwyższanie kwalifikacji personelu zatrudnionego lub przewidzianego do zatrudnienia na stanowisku dyżurnego ruchu i dyspozytora.

Wszystkie wymienione powyżej elementy, pozostając w ścisłym związaku z realizowanymi od lat przedsięwzięciami dotyczącymi modernizacji i rozbudowy zarządzanej infrastruktury, wymiany taboru kolejowego na nowy, optymalnego gospodarowania pozostającymi w dyspozycji zasobami oraz zapewnienia odpowiednio wyszkolonej kadry, przyczyniają się do dalszego sukcesywnego wzrostu zainteresowania podróżami na linii WKD, a tym samym wzmocnienia roli kolei na obszarze aglomeracji warszawskiej.

Podejmowane na bieżąco działania wpisują się w dążenie spółki do zapewnienia jak najwyższej konkurencyjności w ramach prowadzonej działalności podstawowej obejmującej organizację i realizację kolejowych przewozów pasażerskich o najwyższej niezawodności, bezpieczeństwie, komforcie oraz o odpowiedniej intensywności i sprawności. Znajduje to odzwierciedlenie w statystykach publikowanych cyklicznie przez Urząd Transportu Kolejowego.

Dzień bez samochodu w WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. przypomina, że w dniu 22.09.2020r. (wtorek) obowiązuje oferta specjalna "Dzień bez samochodu w WKD", w ramach której przejazdy wszystkimi pociągami uruchamianymi na linii WKD są bezpłatne, niezależnie od relacji i czasu podróży - bez konieczności posiadania jakiegokolwiek dokumentu stwierdzającego prawo do odbycia podróży. W przypadku podróży z rowerem/psem również do bezpłatnego przewozu roweru/psa. 

Oferta specjalna "Dzień bez samochodu w WKD" została wprowadzona w związku z przypadającym w dniu 22 września Europejskim Dniem bez Samochodu

W ramach oferty specjalnej "Dzień bez samochodu w WKD" pasażerom, którzy skasują bilet jednorazowy na przejazd/przewóz lub pasażerom posiadającym zakupiony wcześniej bilet okresowy, zawierający w swoim okresie ważności dzień 22.09.2020r. nie będzie przysługiwać zwrot środków finansowych.

Zaparkuj bezpłatnie samochód na nowym parkingu w Otrębusach i jedź pociągiem WKD!

Warszawska Kolej Dojazdowa zachęca do korzystania z przejazdów pociągami wszystkich pasażerów okolic kolejki, którzy w drodze do miejsc pracy, szkoły, rozrywki, czy wypoczynku poruszają się samochodem bądź rowerem. Wzrastającą dostępność usług przewozowych dla tej grupy podróżnych zapewnia rozbudowywana systematycznie infrastruktura parkingowa w systemie „Parkuj i Jedź”. Do dyspozycji pasażerów WKD przybył właśnie nowy bezpłatny parking w Otrębusach.

Oferta przewozowa WKD to nie tylko stabilny i cykliczny rozkład jazdy, nowe oferty przewozowe i systematycznie rozbudowywane kanały sprzedaży usług. „Wukadka” wspólnie z lokalnymi samorządami wypracowuje również nowe propozycje i rozwiązania dedykowane poszczególnym grupom podróżnych.

Od niedawna w Otrębusach tuż obok przystanku kolejki funkcjonuje nowy parking w systemie „Parkuj i Jedź", dzięki któremu użytkownicy samochodów, motocykli lub rowerów mogą w dogodnych warunkach pozostawić swoje pojazdy i już jako pasażerowie WKD kontynuować przejazd nowoczesnym, przyjaznym dla środowiska pociągiem w sposób bezpieczny i komfortowy – podkreśla Tomasz Tretter, Członek Zarządu WKD.

Nowoczesna infrastruktura parkingowa zbudowana przy ul. Natalińskiej w Otrębusach w systemie „Parkuj i Jedź” została przeznaczona przede wszystkim dla pasażerów WKD. Parking jest bezpłatny, przy wjeździe należy pobrać wydruk potwierdzenia z datą i godziną, które należy zachować na okoliczność wyjazdu. Obowiązuje ograniczenie dla możliwości nieodpłatnego pozostawienia pojazdu do 24 godzin, po upływie których zostaje naliczona opłata za każdą kolejną rozpoczętą godzinę. Powyższe oznacza, że np. w drodze do pracy możliwe jest zaparkowanie samochodu o godz. 6 nad ranem, a następnie powrót po kilkunastu godzinach, ok. godz. 19 – w całości bezpłatne.

Obiekt został zlokalizowany po zachodniej stronie ul. Natalińskiej. Zapewnia kilkadziesiąt miejsc postojowych dla samochodów i motocykli,
w tym specjalnie wyznaczone powierzchnie dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów. Miejsca dla rowerów w całości zostały zlokalizowane pod zadaszeniem. Parking zyskał ponadto wygodne dojścia na perony, energooszczędne oświetlenie i został objęty monitoringiem zarządzanym przez Gminę Brwinów.

Zachęcamy do korzystania z nowego, bezpłatnego parkingu w Otrębusach!

Kasa biletowa w Michałowicach już otwarta dla pasażerów!

Dzisiaj w godzinach porannych obsługę pasażerów wznowiła kasa biletowa w Michałowicach. Przerwa w funkcjonowaniu kasy była związana z remontem budynku. Kasa biletowa, w której podróżni będą mogli zaopatrzyć się w dowolny rodzaj biletów w ramach oferty WKD będzie czynna w dni powszednie, tj. od poniedziałku do piątku (oprócz świąt) w godzinach 7-19.

Kasę biletową wyposażono w nowoczesne terminale umożliwiające dokonywanie płatności także w formie bezgotówkowej. Konsekwentnie zwiększamy dostępność obiektów WKD dla osób z niepełnosprawnościami – w nowej odsłonie zyskali oni udgodnienia i wyższy komfort obsługi w postaci poszerzonych drzwi wejściowych oraz stanowiącą od niedawna standard we wszystkich okienkach kasowych pętlę indukcyjną dla osób słabosłyszących.

Kasa biletowa w Michałowicach stanowi uzupełnienie sieci punktów sprzedaży biletów za pośrednictwem zróżnicowanych kanałów – niezależnie od wprowadzonych w ostatnim czasie nowych stacjonarnych automatów biletowych na wszystkich stacjach i przystankach osobowych, zapewniających możliwość nabycia dowolnego rodzaju biletów w systemie 24/7. Przypominamy, że na peronie w kierunku Warszawy, w bezpośrednim sąsiedztwie kasy biletowej, pasażerowie mają do dyspozycji także biletomat nowego typu.

Zachęcamy do podróżowania WuKaDką w nowej kampanii

W dniu 01.09.2020 r. ruszyła nowa odsłona kampanii promocyjnej prowadzonej przez Warszawską Kolej Dojazdową sp. z o.o. Na nośnikach reklamowych typu billboard znajdujących sią na linii WKD pojawiły plakaty o spójnej i ciekawej szacie graficznej. W nowej kampanii zachęcamy do podróżowania WuKaDką prezentując najmocniejsze, a zarazem najważniejsze atuty, wykorzystując w tym celu 4 hasła:

 

  • ,,Kolej z historią’’

Kolej z historią

 

  • ,,Łączymy z Warszawą''

Laczymy z Warszawa

 

  • ,,Jesteśmy ekologiczni''

Jesteśmy ekologiczni

 

  • ,,Podróżuj z nami''

Podróżuj z nami

 

Mamy nadzieję, że nowa kampania promująca usługi WKD spodoba się naszym podróżnym i oczywiście zachęcamy do podróżowania z WuKaDką!

Zmiana limitu pasażerów w pociągach WKD od dnia 1 września br.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że od dnia 01.09.2020 (wtorek) ulega zmianie limit pasażerów mogących równocześnie podróżować pociągami na linii WKD. Wraz z początkiem roku szkolnego w pociągach WKD będzie mogło podróżować więcej pasażerów, jednak przy zachowaniu ścisłych obostrzeń dotyczących obligatoryjnego zakrywania ust i nosa, a także zachowania dystansu.

W ramach prowadzonego bieżącego monitorowania stanu zapełnienia pociągów uruchamianych na linii WKD, jak również ogłoszonego przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej powrotu dzieci i młodzieży do nauczania w szkołach w trybie stacjonarnym, podjęta została decyzja o podwyższeniu limitu pasażerów mogących jednocześnie odbywać przejazd w środkach transportu publicznego, tj. w pociągach WKD do maksymalnego, aktualnie dopuszczalnego poziomu na podstawie obowiązującego Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Do dnia 31.08.2020 włącznie na linii WKD jako obowiązujący przyjęto limit pasażerów wynoszący 30% wszystkich miejsc siedzących i stojących, przy czym połowa miejsc siedzących musiała pozostać wolna – wprowadzony na podstawie decyzji Rady Ministrów RP z dnia 13.05.2020, z mocą obowiązującą od dnia 18.05.2020. Dla pojazdów eksploatowanych przez WKD limit ten wynosił w zależności od typu taboru od 150 do 152 pasażerów. W późniejszym czasie w ramach nowelizacji rozporządzenia limit uległ podwyższeniu, jednak Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. korzystając z przysługującej możliwości do podjęcia decyzji we własnym zakresie jako podmiot współzarządzający transportem publicznym, w oparciu o prowadzone na bieżąco monitorowanie stanu zapełnienia pojazdów, jak również mając na uwadze bezpieczeństwo przewożonych pasażerów oraz zatrudnionego personelu, utrzymała limit na niezmienionym poziomie. Po przywróceniu nauczania w szkołach w trybie stacjonarnym od dnia 01.09.2020 spodziewany jest stopniowy wzrost liczby pasażerów do poziomu znacznie przekraczającego zachowany na linii WKD limit 30% wszystkich miejsc w pojeździe.

Na podstawie § 23 ust. 1 pkt 2) ppkt b) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 07.08.2020 w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. 2020, poz. 1356 – z późn. zm.), z dniem 01.09.2020 (wtorek) ustalony zostaje nowy limit pasażerów w środkach transportu publicznego eksploatowanych przez WKD. Dotychczas obowiązujący limit, wynoszący maksymalnie 30% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących w pojeździe (dla pojazdów eksploatowanych przez spółkę określony na poziomie: 152 miejsca – seria EN100 i 150 miejsc – seria EN97) zostaje podwyższony do 50% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących w pojeździe, określonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji technoczno-ruchowej dla danego typu pojazdu, przy jednoczesnym pozostawieniu w pojeżdzie co najmniej 50% miejsc siedzących niezajętych.

Dla pojazdów eksploatowanych przez spółkę WKD nowy limit wynosi odpowiednio: 252 miejsca w pojazdach serii EN100 i 250 miejsc w pojazdach serii EN97. Informacja w zakresie nowego limitu, obowiązującego od dnia 01.09.2020 została zamieszczona na pojazdach obok dotychczas prezentowanej. Jednocześnie przypominamy, że nadal obowiązuje ograniczenie w zakresie zajętości połowy miejsc siedzących.

Zwroty biletów jednorazowych o nieaktualnej wartości nominalnej

W związku ze zmianą cen biletów jednorazowych i okresowych obowiązującą od 01.02.2020 r., Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż zwroty biletów jednorazowych o nieaktualnej wartości nominalnej obowiązującej do 31.01.2020 r., przyjmowane są wyłącznie do dnia 30.09.2020 r.

Po upływie w/w okresu, zwroty biletów nie będą przyjmowane, a ewentualne wnioski pozostaną bez rozpatrzenia.

Nowe biletomaty WKD już na wszystkich stacjach i przystankach osobowych!

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że zakończył się montaż oraz uruchamianie nowych stacjonarnych automatów biletowych na peronach stacji i przystanków osobowych linii WKD. Oznacza to, że pasażerowie „Wukadki” mają już do dyspozycji możliwość zakupu dowolnego rodzaju biletu, przy wykorzystaniu różnych form płatności, za pośrednictwem nowych biletomatów zlokalizowanych na każdym z 28 przystanków i stacji. W ciągu minionych tygodni zainstalowanych zostało 30 szt. nowych biletomatów, po 1 szt. na każdym z przystanków oraz po 2 szt. na stacji Komorów i przystanku Warszawa Raków. Montaż urządzeń prowadzony był sukcesywnie od Grodziska Mazowieckiego w kierunku Warszawy, priorytetowo obejmując te miejsca, w których z różnych przyczyn w ostatnim czasie zakup biletów był ograniczony lub utrudniony.

W nowych biletomatach stacjonarnych, które zapewnią znacznie wyższą jakość świadczonych usług oraz komfort obsługi, każdy podróżny będzie mieć możliwość zakupu wszystkich rodzajów biletów dostępnych w ofercie WKD. Nowe urządzenia zapewnią dodatkowe usługi, które nie stanowiły elementu dotychczasowych kanałów sprzedaży oraz będą w znacznie większym stopniu przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki temu, że lokalizujemy je w terenie, na peronach stacji i przystanków, będzie możliwe skorzystanie z proekologicznych technologii w trosce o środowisko naturalne.

Biletomaty stacjonarne zapewniają podróżnym możliwość zakupu wszystkich rodzajów biletów dostępnych w ofercie WKD. Płatności można dokonywać zarówno bezgotówkowo za pomocą karty płatniczej (stykowej, zbliżeniowej), aplikacji mobilnej BLIK, urządzeniami mobilnymi wyposażonymi w Apple Pay, Android Pay, jak również poprzez płatność gotówkową – bilonem. Przyjmowanie płatności odbywa się za pomocą prostego i czytelnego interfejsu na ekranie dotykowym automatu, prowadzącego przez całą transakcję krok po kroku. W przypadku płatności gotówkowych – realizacja transakcji odbywa się wszystkmi monetami polskimi z wydawaniem reszty z dokładnością do 1 grosza.

Istotnym ułatwieniem w nowych biletomatach jest automatyczne wskazywanie przystanku, na którym jest zainstalowany automat. Dzięki temu rozwiązaniu wybór oferty w relacji podróży „od-do” jest dużo szybszy. Automaty biletowe zapewniają obsługę w 5 językach – oprócz rodzimego do dyspozycji są angielski, niemiecki, rosyjski oraz ukraiński.

Kolorystyka biletomatów została dostosowana do barw firmowych WKD, dzięki czemu – uwzględniając dodatkowo większe gabaryty urządzenia w porównaniu z uprzednio użytkowanymi – odznaczają się one na tle otoczenia i w znacznie łatwiejszy sposób będą możliwe do zlokalizowania przez podróżnych.

Automaty biletowe zostały w pełni przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie elementy używane w procesie zakupu biletu znajdują się na obniżonej wysokości, zgodnej z wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego, umożliwiającej swobodną obsługę przez osoby poruszające się na wózku. Oznaczenia informacyjne na obudowie automatu prezentowane są również przy użyciu napisów w alfabecie Braille’a.

Warszawska Kolej Dojazdowa konsekwentnie stawia w prowadzonej działalności na wdrażanie rozwiązań przyjaznych środowisku, dążąc do wzrostu konkurencyjności kolei względem innych, szczególnie indywidualnych środków transportu. W trosce o stan środowiska zastosowano technologie pozwalające na zmniejszenie zużycia energii. Automat wyposażono w szereg urządzeń wewnętrznych o niskim poborze energii, obudowę uzupełniono w izolację termiczną, natomiast dodatkowe źródło pozyskiwania energii zapewniają panele słoneczne zamontowane na dachu urządzenia. Kolejnym elementem wpływającym na środowisko naturalne jest możliwość ograniczenia zużycia papieru – automatycznie drukowane są wyłącznie sprzedane bilety, natomiast potwierdzenie wydruku wymaga decyzji pasażera.

Praca automatów jest zdalnie monitorowania przez całą dobę i na wszelkie nieprawidłowości w pracy lub usterki możliwie najszybciej reagować będzie serwis operatora urządzeń – ASEC. Serwis będzie dbać również o bieżące uzupełnianie materiałów eksploatacyjnych (papier do drukowania biletów) oraz będzie reagować na ewentualne akty wandalizmu. Na każdym biletomacie, pod ekranem znajduje się dla podróżnych czytelna informacja jak i z kim kontaktować się w razie problemów z obsługą automatu lub jego awarii. W każdej chwili pasażer może porozmawiać z Centrum Obsługi, uzyskać pomoc lub zgłosić reklamację.

Jednocześnie Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. przypomina, że w związku z zakończeniem obowiązywania pilotażowej umowy na sprzedaż biletów WKD za pośrednictwem mobilnych automatów zainstalowanych w pociągach WKD, od dnia 29 sierpnia br. sprzedaż biletów w mobilnych automatach zostaje wyłączona. Urządzenia po wyłączeniu usługi sprzedaży biletów zostaną zdemontowane. Projekt związany z tymczasowym wdrożeniem kanału sprzedaży biletów na pokładzie pociągów stanowił rozwiązanie pilotażowe, podczas którego zgromadzone zostały cenne obserwacje i doświadczenia w zakresie zachowań pasażerów. Podczas eksploatacji urządzeń były zgłaszane pewne zastrzeżenia, zarówno ze strony podróżnych, jak i personelu technicznego odpowiedzialnego za serwisowanie i diagnostykę automatów oraz pojazdów kolejowych. Wszystkie zebrane uwagi zostaną przeanalizowane pod kątem ewentualnych decyzji w zakresie możliwości kompleksowego wdrożenia tego rozwiązania w przyszłości.

Kolej na odpowiedzialność – to hasło w tym trudnym dla wszystkich czasie, tak dla pasażerów, jak i personelu organizującego oraz realizującego przewozy w transporcie publicznym, powinno stanowić wyznacznik dla wszelkich podejmowanych działań, aby uczynić podróż bezpieczną, komfortową i niezawodną. Od początku stanu zagrożenia epidemicznego podejmujemy wszelkie niezbędne decyzje i działania mające na względzie przede wszystkim ochronę zdrowia i życia podróżnych, jak również pracowników WKD. Nie bez znaczenia pozostaje w tym kontekście obserwowany od kilku tygodni sukcesywny powrót pasażerów do korzystania z regularnych przejazdów pociągami „Wukadki”.

Zachęcając do codziennych dojazdów do wszystkich miejsc i w celach związanych z aktywnościami, które mogą systematycznie zwiększać swój udział w życiu społeczno-gospodarczym w ramach łagodzenia obostrzeń związanych ze stanem epidemii, nie możemy zapominać o obowiązujących wciąż zasadach bezpieczeństwa w zakresie zachowania dystansu społecznego, zakrywania ust i nosa – szczególnie w przestrzeniach zamkniętych. Zważywszy na zbliżający się rok szkolny, rosnące zapełnienie pociągów oraz dużą popularność, jaką cieszą się formy zakupu biletów za pośrednictwem automatów biletowych, nie chcielibyśmy zwiększać ryzyka powstawania nadmiernego zatłoczenia w wybranych przestrzeniach pojazdów, w tym szczególnie w pobliżu zainstalowanych w nich dotychczas automatów mobilnych.

Mając na uwadze powyższe uwarunkowania, zachęcamy do zakupu wszystkich rodzajów biletów za pośrednictwem nowych biletomatów stacjonarnych zlokalizowanych na wszystkich stacjach i przystankach osobowych linii WKD. Przypominamy ponadto, że do dyspozycji pasażerów pozostają czynne pełnozakresowe kasy biletowe, uprawnione punkty ajencyjne (kioski i sklepy) oraz możliwość korzystania z aplikacji mobilnych SkyCash i mPay.

Wyłączenie od dnia 29 sierpnia br. sprzedaży biletów WKD w mobilnych automatach.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż w związku z zakończeniem trwania pilotażowej umowy na sprzedaż biletów WKD za pośrednictwem mobilnych automatów zainstalowanych w pociągach WKD, od dnia 29 sierpnia br. sprzedaż biletów w mobilnych automatach zostaje wyłączona.

Sprzedaż biletów WKD prowadzona jest w stacjonarnych automatach biletowych oraz za pośrednictwem dotychczasowych kanałów sprzedaży.

Zwiększamy komfort obsługi osób słabosłyszących! (Pętle indukcyjne w kasach biletowych WKD)

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. z przyjemnością informuje, iż zakup biletów w kasach WKD stał się łatwiejszy i bardziej komfortowy dla osób słabosłyszących, korzystających z aparatów słuchowych oraz implantów słuchowych. Wszystko to, dzięki wyposażeniu naszych kas biletowych w pętle indukcyjne, które na wniosek WKD dostarczyła oraz zainstalowała Polska Fundacja Osób Słabosłyszących. Zamontowane pętle są kompatybilne z aparatami słuchowymi wszystkich producentów niezależnie od klasy i ceny aparatu. Urządzenie umożliwia osobie niedosłyszącej odbiór czystego i wyraźnego dźwięku poprzez cewkę indukcyjną (T), w którą wyposażony jest niemal każdy aparat słuchowy.

Wystarczy, że osoba słabosłysząca podchodząc do kasy oznaczonej specjalnym  symbolem Znaczek włączy w swoim aparacie słuchowym lub implancie słuchowym funkcję cewki indukcyjnej (T), a od tego momentu będzie słyszała wyraźny głos kasjera. W przypadku, gdy rozmówca jest słabo słyszalny – należy poprosić sprzedawcę biletów o mówienie bliżej mikrofonu.

Aby odbiór tego co mówi kasjer był możliwy, aparat słuchowy lub implant słuchowy musi być skonfigurowany do współpracy z pętlą indukcyjną. Funkcja ta musi być aktywna, a parametry cewki indukcyjnej (T) muszą być odpowiednio ustawione.

W przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów prosimy kontaktować się bezpośrednio z Polską Fundacją Osób Słabosłyszących http://pfos.org.pl/kontakt

IMG 2403

Informacje o tym, czym jest pętla indukcyjna, jaka jest zasada jej działania, kto i w jakich sytuacjach może z niej skorzystać dostępne są na http://pfos.org.pl/index.php/technologie/systemy-wspomagania/petle-i-petelki/ oraz http://pfos.org.pl/index.php/technologie/systemy-wspomagania/co-musisz-wiedziec-o-petli-indukcyjnej/.

Serdecznie zapraszamy osoby słabosłyszące do wygodnego i komfortowego korzystania z naszych usług!