Aktualne zasady i ograniczenia związane z koronawirusem (aktualizacja od 26 czerwca) - szczegóły w AKTUALNOŚCIACH.

Otwarcie Izby Tradycji EKD/WKD dla zwiedzających w dniu 2.06.2021 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. z przyjemnością informuje, iż od 2 czerwca 2021r. (środa) Izba Tradycji EKD/WKD w Grodzisku Mazowieckim będzie ponownie otwarta. Dla zwiedzających udostępnione zostaną wszystkie stałe ekspozycje, które będzie można zwiedzać w środy w godzinach od 9:00 do 13:30 oraz niedziele w godzinach od 11:30 do 14:30, wejście do Izby Tradycji EKD/WKD będzie możliwe od strony Portierni.

Cieszę się, że po tak długim czasie ponownie możemy zaprosić Państwa do Izby Tradycji EKD/WKD. Dla odwiedzających przygotowaliśmy niespodziankę – nowy eksponat, makietę przedstawiającą rikszę EKD z pasażerami, która przejeżdża ulicą Nowogrodzką w Warszawie, na tle zbombardowanej kamienicy. W najbliższym czasie ekspozycję uświetnią również repliki dwóch riksz EKD. Serdecznie wszystkich zapraszam do odwiedzenia Izby Tradycji EKD/WKD – powiedział Tomasz Tretter, Członek Zarządu WKD.

Spółka obok obecnie obowiązujących biletów wstępu do Izby Tradycji EKD/WKD (normalnego w cenie 3,00 zł i ulgowego w cenie 1,50 zł) wprowadziła nową ofertę dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Bilety KDR w cenie 1,00 zł przysługują każdemu
z członków rodziny wielodzietnej na podstawie dokumentu potwierdzającego korzystanie ze szczególnych uprawnień w rozumieniu Ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (KDR). 

Zwiedzanie Izby Tradycji EKD/WKD będzie możliwe z zachowaniem zasad sanitarnych m.in. zakrywania ust i nosa, gromadzenia się, zachowania bezpiecznego dystansu od innych osób i limitu przewidzianego dla muzeów tj. 1 osoba na 15 m².

Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia Izby Tradycji EKD/WKD.

5. rocznica zakończenia eksploatacji w regularnych przewozach pasażerskich pojazdów serii EN94

W dniu 27 maja 2021 r. przypada 5. rocznica zakończenia eksploatacji w regularnych przewozach pasażerskich zespołów trakcyjnych serii EN94 (typ 101Na). Pojazdy serii EN94 obsługiwały linie kolejowe WuKaDki przez 44 lata.

Na początku lat 60. XX wieku podjęto decyzję o wymianie przestarzałego technologicznie taboru seriii EN80. W wyniku długotrwałych dyskusji na temat miejsca zakupu, wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego ostatecznie PKP (w skład których linia WKD wówczas wchodziła) podjęły decyzję, że nowy tabor dedykowany dla WKD zostanie zaprojektowany i zbudowany przez firmę polską. Nowy tabor miał być dostosowany do specyfiki linii kolejowej WKD, tj. napięcia 600V, małych łuków oraz dużego przyśpieszenia ruchu z uwagi na niewielkie odległości pomiędzy stacjami/przystankami osobowymi. Wstępne wytyczne dotyczące nowego taboru dla WKD opracowano w Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa przy udziale Centralnego Zarządu Trakcji Ministerstwa Komunikacji. Prace projektowe miały być wykonane przez Centralne Biuro Konstrukcyjne Taboru Kolejowego w Poznaniu.

Dokumentacja techniczna oraz prototyp dwuwagonowego, dwukierunkowego zespołu trakcyjnego zostały opracowane i wykonane przez Pafawag (Państwowa Fabryka Wagonów) z Wrocławia a wygląd zewnętrzny i wewnętrzny został zaprojektowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie (Zakład Środków Transportu). W 1968 r. zakłady Pafawag zakończyły budowę prototypu. Z początkiem 1969 r. prototypowy egzemplarz serii EN94 (typ 101N) rozpoczął regularne jazdy z pasażerami i przez następne dwa lata dostarczał informacji o niezbędnych modyfikacjach. Do końca 1972 r. zostały dostarczone kolejne egzemplarze, które znacząco różniły się od pierwowzoru, gdyż modyfikowane były wedle raportów z obsługi prototypu. Łącznie powstało 40 sztuk ezt serii EN94. Pojazdy te w 1972 r. zastąpiły wyeksploatowane wagony serii EN80.

W latach 1977 – 1991 skasowano pięć zespołów, które uległy wypadkom, natomiast w latach 1990 – 1994 wszystkie pozostałe pojazdy przeszły naprawy główne podczas których wprowadzono kilka modyfikacji. Po włączeniu do obsługi linii prototypowego pojazdu EN95, w 2004 r. kolejne dwa pojazdy przeszły do lamusa (EN94-11, EN94-12), a w 2009 r. następne dwa pojazdy (EN94-20 i EN94-29). Rok 2012 zwiastował rychły koniec epoki ,,dziewięćdziesiątek czwórek’’. Ze względu na wprowadzenie do ruchu nowych ezt serii EN97, wiele wagonów poprzedniej generacji wycofano i zezłomowano.

Dzień 27.05.2016 r. przeszedł do historii Warszawskiej Kolei Dojazdowej sp. z o.o. jako ostatni, w którym w regularnym ruchu pasażerskim kursowały elektryczne zespoły trakcyjne serii EN94 (typ 101Na) produkcji wrocławskiego Pafawagu. Był to również ostatni dzień z wykorzystaniem urządzeń do zasilania sieci trakcyjnej prądem stałym o napięciu 600V, ponieważ od dnia 28.05.2016 r. nastąpiła zmiana napięcia zasilania w sieci trakcyjnej z 600V na 3 kV. W związku z powyższym pojazdy EN94 - przystosowane tylko do napięcia 600V, po 44 latach służby, musiały zostać wycofane z eksploatacji i zastąpione pojazdami nowej generacji przystosowanymi do napięcia 3kV. Pojazdami takimi były oczekujące już na włączenie do eksploatacji ezt.serii EN100.

W dniu 27.05.2016 r. do ruchu pasażerskiego skierowano dwa z trzech pozostających w eksploatacji składów zestawionych z elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN94, które obsłużyły łącznie 20 kursów według przygotowanego harmonogramu. Pierwszy z nich EN94: 17+34 wyruszył w trasę ze stacji Grodzisk Maz. Radońska o godz. 5:48 (pociąg nr 110) do stacji Warszawa Śródmieście WKD. Drugi ze składów EN94: 25+40 wyruszył ze stacji Grodzisk Maz. Radońska o godz. 6:50 (pociąg nr 116) również do stacji Warszawa Śródmieście WKD. Trzeci skład: 23+26 skierowano przejazdem służbowym do stacji Komorów w celu pełnienia funkcji składu rezerwowego.

Na wyznaczonej powierzchni na ścianie bocznej ww. pojazdów serii EN94 został zamieszczony specjalny napis:

Dziękujemy za 44 lata wspólnych podróży pociągami serii EN94

W ciągu dnia kursujące ezt serii EN94 zapewniły ostatnią okazję do wykonania pamiątkowych zdjęć lub filmów. W późnych godzinach popołudniowych nieuchronnie zbliżał się koniec służby tej serii pojazdów. Pierwszy ze składów realizujących przewozy w dniu 27.05.2016 r., 25+40 zjechał do Grodziska Mazowieckiego o godz. 18:34 jako pociąg nr 141. Skład rezerwowy 23+26 zjechał jako drugi o godz. 19:30.

Ostatni przejazd w regularnym ruchu pasażerskim pojazdu serii EN94 obsługiwanym przez składy 17+34 wykonany został przez pociąg rejsowy nr 149 relacji: Warszawa Śródmieście WKD (odj. 19:05) – Grodzisk Maz. Radońska (przyj. 20:04). Przejazd tym pociągiem odbywał się na podstawie bezpłatnego biletu okolicznościowego, dostępnego w kasach biletowych WKD w dniu przejazdu. Ostatni kurs cieszył się ogromną frekwencją na całej trasie przejazdu z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Nie zawiedli również licznie przybyli uczestnicy pożegnania serii EN94 na stacji Warszawa Śródmieście WKD, a w szczególności na stacji Grodzisk Maz. Radońska, na którą skład 17+34 wjechał punktualnie o godz. 20:04 przy dźwięku głośnej syreny.Po przybyciu ww. pociągu do stacji Grodzisk Maz. Radońska pojazdy EN94 po ponad 44 latach, zostały ostatecznie wycofane z eksploatacji.

Pojazd nr 40 jako pierwszy został przeznaczony dla celów muzealnych i pozostał w Grodzisku Mazowieckim. Z końcem czerwca 2016 r. rozpoczęto czynności przeglądowo-naprawcze na terenie zaplecza warsztatowego zmierzające do zachowania pojazdu w stanie wizualnym odpowiadającym końcowemu okresowi eksploatacji serii EN94 (do 05.2016).

Wszystkie pojazdy pozostające w eksploatacji od dnia 27.05.2016, tj. 17, 23, 25, 34 oraz dodatkowo 35 oczekują na decyzje w sprawie ewentualnego pozostawienia dla potrzeb własnych WKD (1 lub 2 egzemplarze) lub przekazania (sprzedaży) zainteresowanym podmiotom zewnętrznym. W dniu 17.08.2016 r. pojazd serii EN94-26 został przekazany do „stacji Zwierzyniecka” w Skierniewicach.

Ponadto elektryczny zespół trakcyjny EN94-17 zostanie odnowiony na schemat malowania kremowo-czerwony z żółtym czołem w wersji po naprawie głównej z lat 1990-1994 i jako drugi po ezt serii EN94-40 wzbogaci ekspozycję Izby Tradycji EKD/WKD. Natomiast kabina maszynisty wraz ze ścianą frontową kolejnego z pojazdów serii EN94 z pochodząca   z ezt nr 16 zostanie odnowiona i dostosowana do wyglądu fabrycznego z 1972 r. Kabina ta będzie wyeksponowana dla zwiedzających w historycznej hali przeglądowo-naprawczej EKD.  

Dane techniczne pojazdu serii EN94

Lp.

Parametr

EN94 [101Na]

1.

Szerokość toru

1 435 mm

2.

Rok budowy

1972

3.

Długość całkowita

27 800 mm

4.

Szerokość pojazdu

2 620 mm

5.

Wysokość pojazdu (od główki szyny do dachu)

3 600 mm

6.

Wysokość podłogi ponad główką szyny w przestrzeni drzwi wejściowych

1 140 mm

7.

Masa własna

44 100 kg

8.

Zasilanie

600 V DC

9.

Układ osi i stosunek liczby osi napędnych do tocznych

Bo'2'Bo'

66%

10.

Napęd

rozruch oporowy, silniki szeregowe prądu stałego

11.

Liczba silników trakcyjnych

4 x 56,5 kW

12.

Całkowita moc ciągła silników

226 kW

13. 

Maksymalna prędkość eksploatacyjna 

70 km/h

14.

Przyśpieszenie rozruchu 0-30km/h)

0,6-0,8 m/s2

15. 

Opóźnienie hamowania 

1,2 m/s2

16. 

Liczba miejsc siedzących

80

17. 

Całkowita liczba pasażerów
(standard zapełnienia: 5 os/m²)

260

18. 

Ilość miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich

brak

19. 

Ilość miejsc na rowery

brak

20. 

Klimatyzacja 

brak

Dziękujemy Stowarzyszeniu Klub Miłośników EKD/WKD za udostępnienie archiwalnych zdjęć.

Stowarzyszenie Klub Miłośników EKD/WKD oraz Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. zapraszają do obejrzenia filmu przygotowanego specjalnie z okazji 5. rocznicy zakończenia eksploatacji w regularnych przewozach pasażerskich ezt EN94.

zaproszenie film

Noc Muzeów z WuKaDką wirtualnie

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.  w ramach Nocy Muzeów przygotowała wystawę fotograficzną, która została podzielona na cztery działy tematyczne: Zbiory Izby Tradycji EKD/WKD,  Eksploatowany tabor WKD, Hala przeglądowo-naprawcza, Hala przeglądowo-naprawcza EKD oraz film dokumentujący przejazd pociągu na trasie Podkowa Leśna Główna - Grodzisk Mazowiecki Radońska w 2017 r. 
Serdecznie zachęcamy do obejrzenia wystawy i filmu. 

Zbiory Izby Tradycji EKD/WKD


Eksploatowany tabor WKD


Hala przeglądowo-naprawcza


Hala przeglądowo-naprawcza EKD
 

 

Film z przejazdu pociągu na trasie Grodzisk Mazowiecki Radońska – Podkowa Leśna Główna


Warszawska Kolej Dojazdowa oraz Stowarzyszenie Klub Miłośników EKD/WKD dziękuje za wspólnie spędzony czas podczas Nocy Muzeów.

Ruszyła kampania "Twoja bezpieczna WuKaDka"

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. jako przewoźnik i zarządca infrastruktury poprawia bezpieczeństwo i komfort podróży naszych pasażerów.     W tym celu Spółka podejmuje szereg działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na terenie kolejowym a w szczególności na przejazdach kolejowo-drogowych zlokalizowanych na naszej linii. W dniu 6 maja br. WKD rusza z kampanią informacyjną, pn. „Twoja bezpieczna WuKaDka”. Kampania będzie zwracać uwagę na bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych oraz kształtować postawy i zachowania sprzyjające bezpieczeństwu na terenie kolejowym.

Działania WKD w dążeniu do poprawy warunków bezpieczeństwa w 2018 roku zostały docenione przez Urząd Transportu Kolejowego. Podczas jubileuszowej Gali z okazji 15-lecia funkcjonowania UTK połączonej z finałem konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” WKD sp. z o.o. została uhonorowana w kategorii „rozwiązanie techniczne”. Statuetka „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” została przyznana Spółce za zrealizowanie i wdrożenie do użytkowania przedsięwzięcia związanego z zabudową samoczynnej sygnalizacji przejazdowej w obrębie przejazdów kolejowych kategorii D (samoczynnego systemu ostrzegania) na linii WKD. Uznanie Kapituły konkursowej dla działań na rzecz bezpieczeństwa wysoko podniosło poprzeczkę dla kolejnych inicjatyw podejmowanych przez WKD.

„Kwestie bezpieczeństwa są dla nas bardzo ważne. Chcemy, aby zarówno podróżni i uczestnicy ruchu drogowego mogli bezpiecznie dotrzeć do celu swojej podróży. Stąd pomysł kampanii „Twoja bezpieczna WuKaDka”, której głównym celem jest zachęcenie kierowców do rozwagi i zdjęcia nogi z gazu przed przejazdem kolejowym.” – powiedział Tomasz Tretter, Członek Zarządu WKD.

Kampania społeczna „Twoja bezpieczna WuKaDka” rozpoczyna się 6 maja WKD jako organizator wraz z partnerami zaproszonymi do projektu będzie podejmować w ramach tej kampanii szereg akcji uświadamiających o niebezpieczeństwie jakie niesie ze sobą brak rozwagi, brawura na drogach, pośpiech, itp., które są najczęstszymi przyczynami śmiertelnych wypadków z udziałem uczestników ruchu drogowego. Komendy Powiatowe Policji z Grodziska Mazowieckiego   i Pruszkowa będą prowadziły kontrole drogowe w najbliższej okolicy przejazdów kolejowych. W ramach działań kontrolnych kierowcy otrzymają od policjantów specjalnie opracowaną ulotkę informacyjną dotyczącą zagrożeń związanych z kolizją samochodu z pociągiem. Dodatkowo we współpracy z pozostałymi partnerami kampanii będą podejmowane zadania związane z uwrażliwieniem mieszkańców gmin, przez które przebiega linia WKD, na zagrożenie życia i zdrowia do których może dojść z udziałem pociągów na przejazdach WKD. Ponadto wspólnie z naszymi partnerami medialnymi będziemy zachęcać do właściwych zachowań na terenie kolejowym. Wywiady i audycje poświęcone tej tematyce będą prowadzone cykliczne, co miesiąc od maja do listopada.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. realizując kampanię „Twoja bezpieczna WuKaDka” zachęca do dialogu uczestników ruchu drogowo-kolejowego a także zwraca uwagę lokalnej społeczności na problem właściwego zachowania kierowców, rowerzystów i pieszych. WKD chce dotrzeć do wszystkich uczestników ruchu drogowego i uwrażliwić ich na zagrożenie panujące na przejazdach kolejowych. A wszystko to w ramach kampanii „Twoja bezpieczna WuKaDka”.

Monitor WKD LCD   AUTO Wypadek  do publikacji

 

Kasy biletowe - przywrócenie godzin pracy w soboty, niedziele i święta

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż od dnia 8 maja 2021 r. przywraca standardowe godziny pracy kas biletowych w soboty, niedziele i święta,tj.:

  • Grodzisk Maz. Radońska – 8:00-18:30,
  • Podkowa Leśna Główna – 7:00-19:00,
  • Pruszków – 8:00-18:00,
  • Warszawa Śródmieście WKD – 7:00-21:00.

Wspólnie świętujemy Święto Flagi

Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej jako święto obchodzony jest 2 maja. Zachęcamy naszych pasażerów do okazania szacunku do polskiej flagi i wzmacniania wiedzy o polskich symbolach narodowych promując tym samym postawy patriotyczne. Każdy z nas może uczcić Biało-Czerwoną poprzez wywieszenie flagi na naszych domach, balkonach czy w oknach.

Warszawska Kolej Dojazdowa jak co roku eksponuje barwy narodowe w siedzibie Spółki, na stacjach w Grodzisku Mazowieckim, Komorowie oraz Warszawa Śródmieście WKD. W tym dniu wraz z flagą Polski zostanie wywieszona flaga Mazowsza przedstawiająca białego orła o złotych szponach i dziobie, podkreślając swoim towarzystwem doniosły charakter Święta 2 maja. Spółka chce zwrócić uwagę w tym czasie również na najważniejszy symbol regionu w jakim zlokalizowana jest linia WKD i podkreślić przynależność do mazowieckiej wspólnoty.

Zachęcamy do wspólnego świętowania Dnia Flagi!

Przywrócenie możliwości korzystania z rampy najazdowej w pociągach typu NEWAG

AKTUALIZACJA Z DNIA 29.04.2021R.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. uprzejmie informuje, iż w pociągach typu NEWAG (serii EN100) została przywrócona możliwość korzystania z rampy najazdowej. 


Uprzejmie informujemy podróżnych, iż do odwołania, z przyczyn technicznych, we wszystkich pociągach typu NEWAG (serii EN100) nie będzie możliwości skorzystania z rampy najazdowej.

Za utrudnienia przepraszamy.

O ponownej możliwości korzystania z rampy zostaną Państwo niezwłocznie poinformowani.”

Majówkowy zawrót głowy

Majowy weekend to wspaniały czas aby wykorzystać wolne chwile w sposób umożliwiający relaks. Dlatego WuKaDka proponuje swoim pasażerom ułożenie wspólnego planu działania i zorganizowanie ciekawych wycieczek w obrębie linii WKD. Zachęcamy do aktywnego spędzenia majówki razem z nami.

Warszawska Kolej Dojazdowa przez usytuowanie linii wśród zielonych terenów daje szereg możliwości realizacji wielu ciekawych wycieczek pieszych i rowerowych, zarówno na krótszych dystansach jak i na dłuższych trasach. To od pasażera, jego chęci oraz upodobań zależy czy wybór padnie na szlak połączony z odpoczynkiem nad wodą, zaczynający się spacerem w Tworkach a kończący swój bieg w Kaniach Helenowskich nad Zimną Wodą. Czy może zaplanowana zostanie dłuższa wyprawa pozwalająca na zapoznanie się z Krajobrazami Chełmońskiego.

Pełen wachlarz możliwości zorganizowania ciekawej wycieczki znajdą Państwo pod tym linikiem: https://wkd.com.pl/aktualnosci/1147-podrozuj-z-nami-na-wiosne.html

Dla osób chcących aktywnie spędzić czas wolny, blisko przyrody, odkrywając malownicze miejsca, WKD przygotowała szereg ofert m.in. darmowy przewóz rowerów, bilety miesięczne weekendowe, bilety abonamentowe, bilety dla seniora, itp. W ofercie WKD każdy znajdzie coś dla siebie.

Ze szczegółową ofertą WKD pasażerowie mogą zapoznać się pod tym linikiem: https://wkd.com.pl/dla-pasazerow/oferty-dla-pasazerow.html

Życząc wszystkim podróżującym pociągami WKD pogodnej i przyjemnej majówki, WuKaDka przypomina o konieczności odpowiedzialnego zachowania i przestrzeganiu zasad sanitarnych, pozwalających na wspólne dbanie o nasze zdrowie. Dla naszego wspólnego dobra pamiętajmy o zakrywaniu nosa i ust na peronie i w pociągach, zachowajmy bezpieczną odległość oraz często dezynfekujmy ręce.


Monitor WKD LCD   Majówka 2021 05 20 002